stylebycharlotte!

Shoppingtips från Chania

Tipstipstips!
Om ni någon gång ska till Kreta, så måste ni besöka Fullah Sugah inne i Chania.
Detta blev en av mina favoritaffärer, vilket liknar Gina Tricot i stuket.
Riktigt fina kläder, till hyffsat bra priser.

Hittade en tunn blus, med en härlig mintgrön färg. Samt, en glassig väska.
Dessa sortens ryggsäckar i olika färger och mönster, är populära på hela Kreta just nu.
Då man hittar de i flera affärer runt om på ön.
Vill man inte åka ända till Grekland, så finns affären även på nätet HÄR

Vägen till Grekland - Från Landvetter

Kom och tänka på det här med att folk säger att det är "farligt att flyga"..
Nu när vi åkte till Kreta för några veckor sedan, var det första gången jag faktiskt flög.
Jag har hört sedan man var liten att det är så läskigt hit och dit av folk som inte gillar att flyga.
Genom detta har jag faktiskt trott på deras ord.. Men, varför i efterhand.
Vadå farligt? Allt är ju egentligen farligt. Jag kan faktiskt säga, att jag upplevde inte detta alls hemskt.
Jag är den som nästan alltid blir åksjuk när man åker bil/buss, men i detta fallet mådde jag mycket bättre i flyget..
Känner nu att det finns inget att vara rädd för, är mer risk att krocka än att planet störtar.

Händer det så händer det.. Man måste våga leva! Så många flyg som går hela tiden, medan det knappt händer något.
Jag mådde faktiskt skitbra, vi åkte med novair som var jätteduktiga och hjälpsamma mot kunderna.
Detta var även första gången jag var på en flygplats. Men det ska bli ändring på!
Vi åkte från Landvetter, vi kom dit några timmar tidigare vilket var jäkla tur!
Det blev en timmes väntan på att kunna lämna in väskorna, vi stod längts fram i kön eftersom vi varit där längst.
Efter en stund blev det en jättekö, stackars de som stod längst bak. De hann antagligen inte ens gå i taxfreeaffärerna efteråt.

Det enda som var jobbigt under flygresan var att efter en timmes flygning, kom vi in i ett extremt åskväder.
Enligt piloten skulle det bli väldigt turbolent, på med bältena..
Han hade rätt, flyget gick åt alla håll och sjönk gång på gång. Wow, kändes som man hade hundra influensor samtidigt.
Folk mådde så illa, man kunde verkligen se det i deras ansikte.
Men slutligen kom vi fram, hela! Vi landade vid tolv på kvällen, så vi såg Aten under oss.. Det var så fint när det var upplyst! Mäktigt!
Till er som säger att det är läskigt att flyga, hmm.. Skräm inte andra.
Jag är på ett sätt glad att vi åkte igenom åskovädret, för då har man testat på det värsta redan första gången..
Det kan antagligen inte bli värre!

Shopping i Agia Marinas bästa affärer

Tänkte visa er några inköp från Kreta, kommer bli ett antal inlägg om det framöver haha.
Då jag faktiskt köpte en hel del, trodde inte det skulle finnas affärer flera mil längs stränderna..
Mitt favoritshoppingställe blev vägen från Agia Marina, mot Platanias.
Vill bara ta hem vissa affärer, samt även folket som var så trevliga.

Det blev att man besökte sina favoritaffärer nästan varje kväll, då vi bodde så centralt och hade allt utanför dörren.
Samtidigt, finns det nog inget ställe på Kreta som inte har en enda affär.
En kväll hade vi 33grader, sjukt varmt.. Riktigt tropiskt! Eller förresten, tar gärna hem hela Kreta.
Den veckan vi var där, var även den varmaste veckan på året. Tur!

Köpen nedan är från några av Agia Marinas bästa affärer, enligt mig.
Många har säkert hört att det inte är så billigt i Grekland, vilket stämmer.
Dock har de ett extremt utbud med så fina saker, går nästan inte att gå in i en affär utan att få med något ut.

Mattips från Kreta

Tänkte visa lite av mina favoriter som fick följa med hem från Grekland, innan de äts upp.
Först och främst, mini croissants som fanns på våran frukostbuffé varje morgon på hotell Atrion. Världens bästa frukost förövrigt!
Dessa vi köpte har chokladfyllning i sig, finns även utan. Serverades med nutella, om man ville ha det till.
Finns nog inte många hotell som inte sevrerar detta, populärt bland turister.

I Chanias saluhall, bjöd en kvinna från Bulgarien på nötter med sesamfrön på. Riktigt goda, så köpte en påse.
Sist men inte minst, min favoritskorpa. Dessa finns att köpa i flera butiker, samt konditorier.
På dessa gör man oftast Dakos (κουκουβάγια), vilket är som en "grekisk brunchetta".

En dakos gör man genom dessa skorpor i botten, lägger sedan på tomater, olivolja, oregano, samt fetaost & oliver.
Detta är en av de vanligaste förätterna/ Meze (små rätter) på Kreta & är är oftast väldigt uppskattade.
Dock är man svensk och är van att äta skorpor med smör & ost, vilket funkar lika bra haha.
Ha en superhärlig fredag!

Tillbakablick - Förra helgen

Det är så mycket som hänt senaste veckan, så har ej hunnit uppdatera. Ovanligt? Inte det minsta.
Men iallafall så fyllde syrran år förra fredagen, hon och sambon kom inom på en super frukost som mamma hade fixat.
De flyttade även in i sin nya lägenhet, mamma hjälpte de - vilket då blev att jag satt barnvakt åt Chino (deras voffsing).
Haha, vi vilade en stund.. Slutade med att vi båda somnade.

Mamma kom tillbaka, bakade massa gott till kvällen då vi skulle ha kalas för syrran.
Det blev en vanlig kladdkaka, samt en med vit choklad, lime & kokos i - Ett recept hon fick på jobbet! Jäklar, så god den blev!
På eftermiddagen kom småkusinerna, vi åt middag och gick sedan över till födelsedagsgrisen.
Det roligaste är att vi har nu bosatt oss nästan bredvid varandra. Mysig kväll i det nya placet, med släkten.
Min present var lite sen, så köpte en toffifee sålänge.

Lördagen spenderades i Halmstad med älsklingen..
Egentligen skulle han haft nya byxor men slutade med att jag hittade en superhärlig marinblå höstjacka.
Som jag dessutom är supernöjd med!
Blev bjuden på gofika, inne på Fribergs vilket är en av mina favoritcaféer i Halmstad.
Syrran och killen kom över på middag på kvällen, så det blev en mysig dag!

Söndag & valdag! Kusinen fyllde 20, kalas med mat och annat gott. Rätt häftigt att fylla 20 just på valdagen, minnesvärt!
För att inte tala om hur påhittig sin släkt är, det hängde valsedlar i taket bland balonger och satt lappar vid maten..
- Miljöpartiet på salladen, osv. Fiffigt! Kvällen avslutades såklart med att rösta, hoppas ni också gjorde det.
Eller, kände ni att ni röstade rätt? Valvakan var även väldigt intressant, känns som allt var så rörigt.
Undra hur Sverige blir framöver..

På bio just nu - Lets Be Cops

Var på bio med Mattias för ett tag sedan, då vi kollade på Lets Be Cops.
Måste verkligen rekommendera denna film, man ville bara se vidare när den var slut.
Så sjukt grym! Ni som inte sett den, borde göra det! Är en av de bästa jag har sett iallafall.

Hello sickness

Den som kom på förkylningar alltså.. Inte kul, inte kul.
Som en del läkare säger vid förkylning, "tryck i er c-vitamin så löser sig allt"

Besök på Go kart Mega Drive

En dag blev det besök till Go Kart Mega Drive, som ligger inte så långt ifrån Chania. Fina banor och är ett av de största i Grekland.
Hur häftigt som helst, med fri transfer från hotellet direkt till plats. Vilken utsikt dessutom, då banan ligger precis vid bergen.
Dock är det lika dyrt som i Sverige, 20minuter för 200kr. Men för upplevelsen så är det värt!
För de som inte vill åka Gokart, så finns det lite spel på ett spelområde & samt en caffeteria.
Vi lärde även känna nytt folk i Agia Marina, så vi åkte hit med dem. Kul!

En resa till Grekland

Heej tråkiga svenskar! Eller rättare sagt, svenskar är inte lika pratglada som grekerna har man märkt snabbt!
Vi har haft en underbar vecka, vilket faktiskt var den varmaste veckan detta året. Tur!
Dock påvägen dit, hamnade vi mitt i ett åskväder där allt skakade i över en timme.
Sjukt hur illa man mådde, samtidigt som piloten anropade om att det skulle bli turbulent.
Så det bästa var ju såklart att man kom fram hel.

Sedan bussfärden till hotellet mitt i natten, var väldigt bra fram tills vi plötsligt inte kom frammåt.
Pga att några bilar var felparkerade vid ett annat hotell så föraren kom inte förbi.
Men det fixade sig tillslut. En morgon vaknade vi med jordskalv, på hela 5,7.
Så en händelserik resa har man varit med om, haha. Det är ju så det ska vara!

Efter några dagar träffade vi ett par från Göteborg och fler från uppåt landet som vi festade med.
Hotellägaren har även lagt till oss på facebook, då vi lovat honom Reunion 2015. Självklart återvänder vi!
Atrion Hotell i Agia Marina på Kreta, är nog svårt att slå! Världens bästa personal, som alla blir vänner med på dirr.
Godaste maten (då man tillochmed helre äter på hotellet än ute), superbra service och allt är alltid så jäklans rent överallt.
Berättar mer om resan framöver, har tusentals bilder haha. Händer väldigt mycket under en vecka, då man går upp tidigt och lägger sig sent.